onsdag, mars 04, 2009

betygångest

På min skola där jag jobbar får eleverna betyg 3 gånger per läsår, i november, i mars och i juni. I november slapp jag sätta betyg för det tog läraren före mig hand om men på måndag ska betyg och rapporter vara inlämnade och iförda i datasystemet igen.. Det finns en anledning till att jag hållit mig på låg-och mellanstadie; detta är supersvårt! Hur ska en siffra kunna sammanfatta ett barn?! Ska man få betyg för hur mycket man kan, ska man väga in hur mycket man försöker, ska ett barn som inte anstränger sig alls få högre betyg än någon som jobbar så svetten lackar bara för den har lättare för att lära/komma ihåg, ska ett resultat på ett prov visa betyget fast kunskapen kanske är glömd nästa dag, hur vet man att läxorna de lämnat in är deras egna och inte skrivna av någon annan?! Nej detta med betyg är inget jag brinner för. Jag förstår att det måste finnas men jag tycker sifferbetyg inte ger någonting och inte säger någonting om elevens egentliga kunskap.. Och spelar betygen i 7:an egentligen någon roll, räcker det inte med skriftliga rapporter och samtal med elev/förälder?!

2 kommentarer:

wozzgirl@gmail.com sa...

Snubblade in i din blogg via Emmas blogg. Ville bara säga att jag tycker du gör något enormt för dessa barn på barnhemmet. Så otroligt söt unge Baby Peach är! (Och ja... hon verkar tyvärr vara lite efter.. jag har själv en 9-månader gammal kille..)
Detta apatiska kommer såklart från att ingen någonsin bryr sig om dem och gullar med dem. Barn söker kontakt till ett visst skede, får de inte kontakt så blir de apatiska...

towis sa...

wozzgirl:hon är söt som sockervadd! tack för dina snälla ord!